Přejít k hlavnímu obsahu

Zničená zavazadla jsme reklamovali přímo u letecké společnosti a pak podle návodu, který nám dali v Praze. Jak to dopadlo?

Zničené nebo ztracené kufry během letecké přepravy. Nepříjemnost, kterou chce na vysněné dovolené nebo po návratu zpátky do Česka řešit asi jen málokdo. 

Bohužel i my máme aktuální zkušenost. Jak to dopadá, když zkoušíte zničené kufry reklamovat přímo u letecké společnosti, a jak to dopadne, když postupujete podle návodu, který dostanete po příletu v Praze? Otestovali jsme za vás na vlastní peněženku!

Ve Švýcarsku nás čekalo nepříjemné překvapení

Do Švýcarska jsme letěli s leteckou společností Edelweiss. Po příletu nám bohužel dorazil kufr bez koleček a s rozbitou skořepinou. A tak jsme si šli hned v příletové hale vyřídit tzv. PIR protokol (Property Irregularity Report). Přepážka, na které se řeší ztracená nebo rozbitá zavazadla, je většinou viditelně označená, takže ji v příletové hale neminete.

Nutno podotknout, že veškerá konverzace probíhá většinou v angličtině. Pracovníka na přepážce zajímá nejen vaše jméno a příjmení, ale také číslo letu a letecká společnost, která ho operovala, a též číslo zavazadla, které dostanete při jeho odbavení. Důležitá je i cena zavazadla. Protože byl kufr starší, přesnou cenu jsme si již nevybavili a účtenku od něj také neměli, což se ale při následném vymáhání kompenzace neukázalo jako problém. Spíše naopak!

Co si vzít s sebou do letadla? Nezapomeňte na léky, žvýkačku a pozor na zapalovače

Po doplnění kontaktních údajů je případ zanesen do systému a vy obdržíte kopii dokumentu, která vás ale neopravňuje ke kompenzaci. Samotná kompenzace totiž závisí výlučně na letecké společnosti a jejím posouzení. Následně vás tedy čeká komunikace s leteckou společností, která let operovala.

Zavazadla jsme měli pojištěná! V rámci cestovního pojištění jsme si nechali pojistit též zavazadla pro případ ztráty, odcizení nebo poškození. Bohužel jsme si dopředu pořádně nepřečetli pojistné podmínky, v nichž bylo uvedeno, že se pojistka nevztahuje na případy, kdy se kufry ztratí nebo poškodí během letecké přepravy. Za tuto škodu totiž vždy zodpovídá letecká společnost.

Jakmile zjistíte, že vám letecká společnost poničila zavazadlo, nechte si v odletové hale vypsat PIR protokol.
Zdroj:
Shutterstock

Ani do Prahy kufr nezvládl doletět vcelku

V cílové destinaci jsme si pořídili nový kufr a účtenku od něj pečlivě uschovali. Co čert nechtěl, také zpátky do Prahy nám doletělo zavazadlo poškozené. Let tentokrát operovala společnost Lufthansa. Protože už jsme věděli, co nás čeká, šli jsme si vyřídit PIR protokol podruhé. Tentokrát ale v češtině.

Pán za přepážkou se ptal na jeho hodnotu, což jsme tentokrát mohli doložit účtenkou (což se následně ukázalo jako hrubá chyba) a vydal nám potřebnou kopii a zároveň letáček s názvem prodejce cestovních zavazadel, který reklamace na pražském letišti řeší a kam si máme napsat o nový kufr. Znělo to jednoduše, a tak jsme se pustili do procesu vyřizování. 

 

Edelweiss nabídka peníze, Lufthansa „slevu“

Nejprve jsme potřebný formulář (v angličtině) vyplnili přímo na oficiálních stránkách letecké společnosti Edelweiss (let do Švýcarska). Za několik dnů nám dorazila odpověď s prosbou o fotky poškozeného kufru a účtenky. Tu jsme bohužel již k dispozici neměli, takže jsme hodnotu kufru nemohli nijak doložit. Letecká společnosti tedy odepsala, že nechají kufr k posouzení znalcům a následně nás budou kontaktovat.

Odpověď přišla zhruba do týdne. Kufr je neopravitelný a jeho hodnotu vyčíslili na 84,88 eur (cca 2 200 Kč), které zasílají na náš bankovní účet do 14 dnů. Peníze za zničený kufr nám dorazily zhruba 10. den po obdržení e-mailu. Bohužel u druhé letecké společnosti (Lufthansa) nebyl postup kompenzace tak jednoduchý, jak by se mohlo zdát, a ve výsledku nás spíše rozčílil.

V řešení kompenzací nejsou letecké společnosti jednotné.
Zdroj:
Shutterstock

Situaci jsme opět nejprve řešili skrze formulář na oficiálních stránkách letecké společnosti. Po jeho odeslání nám dorazila odpověď, ve které se společnost za komplikace omluvila a zároveň zdůraznila, že poškozená zavazadla, která dorazila na pražské letiště, předala k řešení „spřátelené“ společnosti, jež má tyto situace na starosti. Ano, byla to ta samá společnost, o které mluvil pán na přepážce pražského letiště.

Společnost nás kontaktovala 3 dny po příletu. Jelikož jsme doložili účtenku kufru, který jsme si na dovolené museli zakoupit, nabídla nám „slevu“ ve stejné výši, a to na pořízení kufrů z jejich e-shopu. Nutno podotknout, že obdobná velikost kufru, který nám Lufthansa zničila, stála na zmíněném e-shopu zhruba dvakrát víc, než kolik činila naše „sleva“. Kufr jsme si nakonec zakoupili jinde. 

Zajímavost: Jedna z dalších cestujících, která zničený kufr po příletu do Prahy řešila, si na jeho hodnotu již nepamatovala. Nemohla ji tedy uvést do PIR formuláře. A to se následně ukázalo jako výhra. Společnost řešící reklamace zničených zavazadel z pražského letiště jí totiž zhruba do týdne zaslala kufr obdobné velikosti, aniž by za něj musela cokoliv doplácet.

Závěrečné resumé

Pokud vám letecká společnost během přepravy poškodí, nebo dokonce zničí zavazadla, vždy si nechte sepsat zmíněný PIR protokol. Kompenzaci následně s leteckou společností řešte co nejdříve. Některé zdroje totiž uvádějí, že řada z nich akceptuje pouze reklamace zavazadel, které poškozený řeší do 10 dnů od vystavení PIR protokolu. I zde tedy platí, že čím dříve, tím lépe. 

Závěrem jen doplníme, že uvádět přesnou hodnotu kufru nemá v tomhle případě příliš význam. Nechceme tím samozřejmě nikoho navádět ke lhaní nebo dalším nekalostem. Z našich aktuálních zkušeností nicméně vyplývá, že je lepší pořizovací kufru při sepisování PIR protokolu raději zapomenout. Samozřejmě pokud se nejedná o značkový kufr za desítky tisíc...

Autorský text

 
 

Místo

50° 6' 8.2528", 14° 15' 43.8338"
Rubrika:
Aktivity:

Poznání

Autor:
Petra Lesáková

Podívejte se na články ze stejných kategorií:

Zničená zavazadla jsme reklamovali přímo u letecké společnosti a pak podle návodu, který nám dali v Praze. Jak to dopadlo?