Mít v případě problémů někoho, kdo si s nimi poradí místo vás, to je k nezaplacení. Právě to představuje jednu z hlavních výhod dovolené s cestovní kanceláří. Pokud si vyberete léty prověřenou solidní společnost, máte vyhráno. Cestovky totiž mívají přesnější a aktuálnější informace o destinacích a sitaci v nich. Navíc bezpečnost klientů, klidný bezproblémový průběh a samozřejmě pohodlí jsou pro ně hodně důležité hodnoty. Individuálně cestující lidé si vše musí zabezpečit sami.
Jedna z prvních věcí, které musíme při rozhodování o dovolené vyřešit, je, zda se na ní vydáme s cestoví kanceláří nebo sami. Často vše začíná nákupem levných letenek a pak skládáme cestu sami. Vzniká pocit, že cestování po vlastní ose je jednoduché, ale chyba lávky. Mohou se před námi objevit nečekané potíže, jež by profesionálové odfiltrovali a ještě se starali o to, aby naše dovolená proběhla bezpečně a bez omezení čerpání služeb.
Budu mít před dovolenou přehled, za co všechno utratím peníze?
Na první úskalí narazíme třeba už při pořizování letenky. Pozor na náklady na přepravu zavazadel s „low cost“ aeroliniemi. Mohou se vyšplhat vysoko díky tomu, že nízkonákladové společnosti obvykle létají na malá letiště vzdálená od cílové destinace. Také nezapomínejme na riziko krachu letecké společnosti či hotelu a celou řadu dalších potíží.
Vrátí nám peníze, když budeme muset dovolenou zrušit?
Individuální turisté, kteří si zajistí dovolenou sami, si málokdy vzpomenou na pojištění pro případ storna zájezdu ze zdravotních důvodů. Nikdo jim tak nevrátí peníze za zaplacenou letenku ani rezervovaný hotel. Cestovní kanceláře nabízejí pojištění proti zrušení cesty automaticky v balíčku cestovního pojištění. Při organizované cestě s CK si tak zaplatíme pár desítek korun za pojištění a jsme chráněni v případě nemoci či hospitalizace před platbou stornopoplatků – pojišťovny nám obvykle vrátí až 80 % z prokazatelných výdajů.
Turisté si málokdy uvědomí, že při krachu letecké společnosti nebo hotelu neexistuje v EU žádná zákonná ochrana cestujících a jejich peněz. Naopak pořadatelé zájezdů jsou dle zákona pojištění proti svému úpadku a peníze spotřebitelů jsou tak chráněny. V případě krachu cestovky pojišťovna vrátí klientům zálohy i doplatky dle smlouvy o zájezdu.
Kdo se o mě postará, když se stane něco nepříjemného?
Na koho se obrátit v případě zhoršení zdravotního stavu, ztráty dokladů, zavazadel, okradení apod., jsou velmi častými dotazy samostatných cestujících. Ambasáda poskytuje velmi omezené poradenství, navíc v úředních hodinách. Pokud pojedete se solidní cestovní kanceláří, jednoduše zavoláte na 24hodinovou linku CK nebo delegátovi a ten se již o vás postará - přivolá lékařskou pomoc, kontaktuje pojišťovnu, místní policii, pomůže s překladem.
Mohu si někde stěžovat a žádat o nápravu?
Podobné je to v situaci, když se něco nevyvíjí podle plánu – let má zpoždění, objednaný transfer nedorazil, hotel nenašel naši rezervaci nebo neodpovídá inzerovaným obrázkům… Cestovní kancelář zodpovídá za všechny své obchodní partnery, které poskytují zákazníkům služby v rámci zájezdu. Klienti se tak obrací pouze na svého delegáta či cestovku a služby reklamují. Pokud jste však dovolenou zařizovali sami, můžete si stěžovat u pracovnice na odletové přepážce, recepční nebo nadávat sobě, že jste raději necestovali s cestovkou.
V této době, kdy se situace v různých destinacích poměrně rychle mění a dynamicky vyvíjí, narůstá potřeba opory v seriózním, zkušeném a stabilním partnerovi, který má dostatek zkušeností řešit nestandardní situace a je vždy připraven postarat se o své zákazníky. Dovolená je něco, na co se celý rok těšíme, období v roce, kdy chceme cítit pohodu, klid a užívat si se svými blízkými. Sami si tedy zvažme, zda je vhodné vyměnit malou úsporu financí za jistotu a bezpečí …