Římský most Pont du Gard

Pont du Gard je jednou z nejúžasnějších římských památek světa. Příběh legendárního akvaduktu nám nabízí jedinečný exkurz do tehdejšího stavebnictví.
V 1. stol. př. n. l., v dobách velké slávy a rozvoje jihofrancouzského regionu, začala mezi městy Avignon a Nîmes vznikat úctyhodná stavba, která měla za cíl přivést vodu z pramenu Eure u města Uzès právě do zmíněného Nîmes. Aby mohl být původní záměr realizován, musel se vybudovat 50 kilometrů dlouhý vodovodní systém akvaduktů, příkopů a tunelů.
Na jednom místě řeky ovšem tehdejší architekti narazili na poměrně palčivý a závažný problém. Vzhledem k tomu, že se hladina vody v zimě zvedala a proud sílil, nechali na tomhle místě Římané vystavět větší a pevnější most s mírným zakřivením. Pojmenovali ho jako Pont du Gard. Tehdy pravděpodobně ani netušili, že tenhle most dokáže odolat náporům vody a bez sebevětšího poškození bude připomínkou jejich architektonického umu i 2 000 let po jejich smrti.
Celý vodovodní kanál, jehož je Pont du Gard součástí, byl postaven během neuvěřitelných 5 let. Samotný Pont du Gard, který je 49 metrů vysoký a až 275 metrů dlouhý, se během stavby obešel bez jakéhokoliv pojiva. Tisíc otroků jej tehdy stavělo tzv. suchou cestou. Pouze vnitřní část mostu, která se potkávala s řekou, natírali fíkovou šťávou. Dnes jde o jediný dosud stojící antický třípatrový most se třemi řadami různě velkých oblouků.
Most je postavený ze šestitunových kamenných kvádrů, které otroci ukládali na správné místo pomocí kladek. Dodnes můžete na mostě zahlédnout značky, které určovaly, kam jednotlivé kameny patří. Pokud se na jednotlivé kvádry podíváte zblízka, zjistíte, že kameny jsou opracované s velkou přesností a precizností. Celková váha mostu se odhaduje na 50 000 tun!
Slavné mosty ve fotkách: Golden Gate Bridge vlastně vůbec neměl být červený
Sláva mostu Pont du Gard se poměrně brzy rozkřikla a k majestátní stavbě se začali sjíždět panovníci a aristokraté z celého světa. Zřejmě tím nejznámějším obdivovatelem byl Napoleon, který nařídil jeho rekonstrukci. Turistickou atrakcí se stavba stala v 18. století. Roku 1985 byl most dokonce zapsán na Seznam světového dědictví UNESCO.
Na první patro akvaduktu dnes můžete vystoupat. A oblíbené je i koupání v říčce pod mostem nebo projížďka na lodičkách či v kajacích. V podzemí na levém břehu řeky bylo dokonce otevřeno fascinující muzeum, které zajímavým způsobem seznamuje návštěvníky s historií akvaduktu a průběhem jeho stavby. Celá expozice se rozprostírá na neuvěřitelných 4 500 m².
Použité zdroje: