První vůz, první dovolená v Jugoslávii, první dítě... Síťový graf z filmové série o básnících naznačuje, že v dobách nedávno minulých bylo zvykem jezdit na velkou dovolenou jednou za několik let. Dnes vypadá situace jinak. To dokázal i průzkum, který se zaměřil na dovolené občanů České republiky v letošním roce.
V dubnu provedla Asociace českých cestovních kanceláří (AČCKA) ve spolupráci s NSM Market Research dotazníkové šetření zaměřené na dovolené v roce 2016. Jaké trendy převládnou Čechů, Moravanů a Slezanů? Přibude tuzemských pobytů a téměř polovina lidí si dopřeje více než jednu dovolenou v roce.
Potíže s bezpečností a migrační vlnou se na rekreačních plánech obyvatel České republiky nepodepsaly tak moc, jak se čekalo. I nadále na hlavní dovolenou vyjedeme za hranice (plánuje to 57 % Čechů), 66 % lidí si k tomu ještě přidá tuzemský pobyt. Mimochodem, loni co se týká zahraničí Češi nejčastěji cestovali na Slovensko.
Vydávat se na více dovolených v průběhu roku je v posledních letech trendová záležitost. Letos to podle průzkumu hodlá potvrdit 47 % turistů. Alespoň na jednu dovolenou pojede 72 % lidí. Ta hlavní by pak měla pro 44 % dotázaných trvat 7 - 10 dní, 39 % zúčastněných ovšem plánuje odjet na více než 10 dní.
Co ještě vzešlo z průzkumu:
Agentura NMS Market Research ve spolupráci s AČCKA uskutečnila dotazníkové šetření s celkem 506 respondenty. Průzkum byl prováděn online v termínu 5. – 7. 4. 2016. Dotazován byl reprezentativní vzorek populace z celé ČR dle pohlaví, věku (18-65 let), vzdělání, velikosti místa bydliště, okresu, kraje.