Přejít k hlavnímu obsahu

Luxus už 50 let nese jméno S-Klasse

Když se řekne luxus na kolech, většině lidí asi vytane na mysli dvojice britských značek Rolls-Royce a Bentley. Pokud ale opustíme Ostrovy a vody značek běžnému smrtelníkovi zapovězených, dostaneme se například k Mercedesu. Jeho vlajková loď se od roku 1972 jmenuje S-Klasse.

Vznik legendy

Mercedes patří k TOP prémiovým automobilkám a jako takový si své nejlepší zboží musí hýčkat. Označení S-Klasse, S-Class nebo prostě česky Třída S používá již od roku 1972. Její prvopočátky ale můžeme vysledovat až v 50. letech. V roce 1954 byl totiž představen model Ponton, který se stal jakýmsi duchovním zakladatelem dnes už legendární řady. O pět let později následoval model Fintail a v roce 1965 model W108. 

Označení S-Klasse, tedy Sonderklasse - třída sama pro sebe, přišlo až s modelem W116. Letos tak slaví padesátiny. Třída S byla vždy výkladní skříní Mercedesu. Právě v těchto vozech se objevovaly novinky v oblasti technologií i bezpečnosti. A platilo to i o její první generaci. 

Jako z jiného světa dnes působí pohled na tehdy dostupné motorizace. Základem byl zážehový šestiválec o objemu 2,8 litru. V nabídce však byly i další tři osmiválce, z nichž ten největší měl objem úctyhodných 6,8 litru. Vše doplňoval pětiválcový třílitrový diesel. A pokud se ptáte, jestli už v té době byly k dispozici automatické převodovky, tak ano. Čtyř- či pětirychlostní manuální skříně v nabídce doplňovaly tří- a čtyřrychlostní automaty.

Evoluce a milníky

Druhá generace označovaná také jako W126 spatřila světlo světa v prosinci roku 1979 a v nabídce vydržela až do dubna 1992. Více než 12 let. Její pohonné jednotky v porovnání s předchůdcem trochu pohubly, ovšem podvyživeně stále nevypadají. Jen považte: základní šestiválec o objemu 2,6 litru, vrcholem pak osmiválec 5,6 litru. K tomu tři diesely...

Pomalý downsizing a naopak rychlý nástup moderních technologií pokračoval. Devadesátá léta patřila třetí generaci, přelom tisíciletí čtvrté. Pátá přišla na svět v roce 2006 a šestá v roce 2014. Ani tu však dnes v showroomech neuvidíte.

Dnešní Třída S

Ty totiž dnes patří aktuálnímu sedmému vydání Mercedesu-Benz Třídy S. Vyrábí se od roku 2020 a je věrné klasickému uspořádání luxusní limuzíny. Motor uložený vpředu posílá sílu na zadní nebo všechna čtyři kola. Manuální převodovku byste dnes v nabídce hledali těžko. Výkon i točivý moment proudí skrze devítistupňový automat.

Pokud vás zajímá, jak velká dnes taková limuzína musí být, pak vězte, že krátká verze přesahuje délku pěti metrů o celých 18 centimetrů. Verze s prodlouženým rozvorem je dokonce ještě o jedenáct centimetrů delší. Pokud se vám po přečtení tohoto čísla při představě parkování orosilo čelo, přidejte si k tomu ještě nadstandardní šířku celého automobilu. Za luxus prostoru se prostě platí. Přeplněná centra měst a parkoviště u center obchodních určitě nejsou kolbištěm, kde Třída S vítězí.

Pokud se bavíme o inovacích, v interiéru současné Třídy S najdete až pět displejů. Tento vůz se navíc chlubí i jedním světovým prvenstvím. Sedmá generace je prvním vozem na světě s airbagy na zadních sedadlech, které k naplněné využívají okolní vzduch místo speciálního plynu, který je široce používán v systémech automobilových airbagů. 

Specialitky

Kromě klasických limuzín Třídy S se v nabídce Mercedesu objevují i opancéřované verze. Není se čemu divit. Kdo má na tohle auto, má často i nepříjemné nepřátele. Pak musí u dealera často skloňovat slovo Guard, jak je interně bezpečnější eSko označováno.

Kdo naopak ve spojení s tímto vozem objeví slovo Pullman, ten bude mít co do činění s prodlouženou variantou Třídy S. Už ta základní poskytuje královský prostor pro posádku zejména na zadních sedadlech, Pullman pak vše posouvá doslova na císařskou úroveň.

 
 
Rubrika:
Aktivity:

Autor:
redakce

Podívejte se na články ze stejných kategorií:

Luxus už 50 let nese jméno S-Klasse