Horské kolo je vhodné zejména do terénu, nemusíte mít však strach, že při jízdě na silnici, nebo po cyklostezce, na něm budete trpět. Současná kola jsou již dostatečně lehká na to, aby s nimi byla zábava i mimo nezpevněný terén.
Stačí uzamknout odpružení, které na silnici jen málokdy využijete, a většina energie se přenese na zadní kolo, stejně jako u kola silničního. Silniční to z něj sice neudělá, hlavně kvůli širokým plášťům a hrubšímu vzorku, jako multifunkční kolo s ohledem na to, že více času strávíte v přírodě, však poslouží dokonale.
Čím dál více trávíme čas ve městech, zavření v kancelářích, nebo v obchodních centrech, a proto je po pohybu v přírodě stále větší poptávka. Horské kolo je k tomu ideálním nástrojem, dostanete se mnohonásobně dále než při pěší procházce a zažijete na něm také více adrenalinu. Kromě toho stále příjemně a nenásilně sportujete, spalujete nadměrný tuk a kalorie.
Jak si horské kolo správně vybrat radí Equiplo.cz: „Zatímco běžná sportující populace si vystačí s běžnými horskými koly, najdeme v nabídce i speciální typy, jako například kolo na downhill, trail, enduro, nebo fatbike. Downhillové horské kolo je určeno pro náročné a rychlé sjezdy v terénu, zatímco fatbike primárně k jízdě ve sněhu. Zmíněné dělení a další typy jsou převážně doménou závodníků, kteří se úzce specifikují na svou disciplínu.“
Kde však již běžný člověk může rozlišovat, je systém odpružení, který je u MTB kola, jak se horským kolům také říká, velmi podstatnou věcí. Hardtail je anglické označení pro horské kolo, které má odpruženou přední vidlici a zbytek rámu zůstává pevný.
Celopéro má odpruženou jak přední vidlici, tak i zadní kolo. Je vhodné pro nejnáročnější terén, kde poskytne dostatek přilnavosti a větší míru pohodlí. Kompletní odpružení je však vykoupeno poměrně značně vyšší cenou, proto je na vašem rozhodnutí, zda celoodpružení opravdu potřebujete.
Pokud se rozhodnete pro hardtail, ale investici do horského kola berete vážně, může vám vyšší pohodlí v odpružení vykompenzovat karbonový rám, který přirozeně pruží a při jízdě je to opravdu znát. Levnější horská kola mají rám hliníkový, nebo duralový. Kola s tímto rámem vnikají nejlepším poměrem ceny k tomu, jak dobře vybavené kolo dostanete. Od ocelových rámu se již naštěstí zcela upouští pro jejich velkou váhu, která ničemu neprospívá.
Poslední dobou nahrazují 26 palcová kola modely s koly 27,5 a 29 palců. Je to trend, který má své příznivce i zaryté odpůrce, na druhou stranu můžeme sami potvrdit, že jak na 27,5, tak 29 se jezdí skvěle. Čím je kolo větší, tím lépe zdolává terénní nerovnosti a na rovině, nebo pevném povrchu, je rychlejší. Menší kola mají výhodu ve větší obratnosti, která se zejména v technicky náročnějších pasážích také velmi hodí.
Nedílnou součástí jsou komponenty, jako jsou brzdy, které jsou v lepším případě hydraulické, kotoučové, nebo přehazovačka. Ta by měla být jednoznačně od kvalitního výrobce, zmínit lze například Shimano a nabídnout dostatek rychlostních převodů jak pro rychlou jízdu po rovině, tak pro dlouhá a náročná stoupání do kopců.