Přejít k hlavnímu obsahu

Ospalost za jízdy je velkým nebezpečím

Dlouhodobá jízda autem je nepochybně velkou výzvou pro naše tělo. Každý řidič se určitě ocitl v situaci, kdy ho řízení auta začalo unavovat. Únava za volantem nás může přepadnout při jízdě kdykoliv.

Silná únava nám dává o sobě vědět nenápadně, protože obvykle začíná zívnutím. Pak přichází pocit kdy se nám klíží oči a s ním smrtící pokušení je zavřít i na vteřinu. Důležitým příznakem únavy jsou také poruchy související s koncentrací, rychlé zapomínání nebo nezaznamenávání toho, co se děje na silnici. Reakce řidiče na mnoho základních faktorů je tak pomalá jako u osoby pod vlivem alkoholu. Nejjednodušší je usnout za volantem, když jedeme cestou mimo město.

Monotónní jízda po dálnici nebo dlouhé úseky rovných národních silnic nepochybně podporuje spánek. Potom se zvyšuje pravděpodobnost nehody, dvakrát se smrtelným následkem. Řízení vozidla je velkou odpovědností, zejména když řidič přepravuje rodinu nebo přátele. Je vhodné vědět, jak se vyhnout únavě za volantem a jak postupovat, když jsme ospalí.

Ospalost za volantem

Podle odborníků by dospělý měl spát 7-9 hodin denně. U osoby, která spala méně než 4 hodiny, je riziko nehody 15krát větší než u lidí, jejichž spánek trval doporučenou dobu. Studie také prokázaly, že ospalí řidiči mohou způsobit o 10% více srážek. Mnoho lidí však tyto pokyny nedodržuje.

Nedostatek spánku má řadu negativních účinků na zdraví (v nadměrném množství i po celý život) a má také negativní vliv na schopnost řídit vozidlo. Vážné ohrožení života řidiče a cestujících není jen malé množství spánku. Důležitá je také denní doba, kdy usedáme za volant. Každý má svůj vlastní denní rytmus, zatímco u většiny řidičů je pravděpodobnost usnutí nejvyšší v noci mezi půlnocí a 6. hodinou ráno, stejné riziko vzniká i odpoledne - mezi 13. a 17. hodinou.

Významné jsou také atmosférické podmínky a kolísání tlaku. Nadměrná ospalost je pocitem mnoha faktorů. Tyto příznaky mohou naznačovat spánkovou apnoe, nedostatek vitamínů po zimě (železo, draslík nebo hořčík). Spánek za volantem je velmi nebezpečný. Vždy mu předcházejí krátké signály, jako je zívání, kličkování na silnici nebo neodůvodněné rozdíly v rychlosti. Obvykle má za následek to, že vjede řidič do sousedního pruhu, kde dojde k čelní srážce s protijedoucím autem nebo narazí na překážku na silnici. Kvalitní brzdy a další díly pořídíte na topnahradnidily24.cz. K dopravním nehodám může dojít při dlouhých cestách i při krátkých jízdách. Nad spánkem je těžké vyhrát, ale řidiči by se měli snažit lépe uvědomit účinky únavy na bezpečnost jízdy. Pokud jste unavení, nepokračujte v jízdě. Jediným efektivním řešením pro překonání ospalosti je odpočinek.

Jak často bychom si měli během jízdy dělat přestávky?

Drtivá většina řidičů zastaví pouze tehdy, když musí doplnit palivo nebo použít toaletu. Většina z nich paradoxně tvrdí, že únava a ospalost jsou důvody, proč byste neměli pokračovat v řízení. Mnoho řidičů připouští, že kvůli doprovodné únavě byli mnohokrát nuceni svou jízdu přerušit. Hlavním důvodem spánku je únava. Proto, řídíme-li několik hodin a překonáváme mnoho kilometrů třeba na Lužická jezera, měli bychom zastavovat alespoň každé dvě hodiny, nejméně na 15 minut. Pak je dobré se dostat na parkoviště a vystoupit z vozidla, abychom si protáhli nohy a nadýchali se trochu čerstvého vzduchu. I pár minut chůze nás přiměje k pohybu, stimulaci a okysličování těla.

Zastavit byste měli v těchto situacích:

  • Začnete zívat, protože to může být často známkou únavy.

  • Nemusíte věnovat pozornost dopravním značkám nebo projedete na červenou, aniž byste si to uvědomili.

  • Vaše oční víčka se vám klíží a vy máte problém otevřít oči.

  • Nemůžete soustředit své myšlenky a sledovat, co se děje na silnici.

  • Nevědomě, bez snížení rychlosti, najíždíte na překážky na silnici, třeba na obrubník.


Jediným řešením, které nám umožní účinně se vyhnout ospalosti za volantem, je dobrý noční spánek. Je odpovědností každého řidiče, aby zajistil bezpečnost sebe a svých cestujících.

 
 
Rubrika:
Aktivity:

Autor:
redakce

Podívejte se na články ze stejných kategorií:

Ospalost za jízdy je velkým nebezpečím