Dnes se jede Velká cena Monaka, závod Formule 1, který si žádný sportovní fajnšmekr nenechá jen tak ujít. Koná se každý rok na konci května už od roku 1929 a od 50. let je součástí mistrovství světa Formule 1. Jedni ho milují, jiní nenávidí.
Proč je závod tak slavný a zároveň vyvolává takové diskuse? Důvodů je několik rozebereme si je pěkně popořadě.
Na trat Velké ceny Monaka musí závodníci objet 78 kol o délce 3 340 m, což dohromady činí 260,5 km. Závod bývá kritizován zejména pro nízkou sportovní hodnotu, hlavně kvůli tomu že se tu dá jen velmi těžko předjíždět. Dráha je totiž velmi úzká. Automobilový závodník Nelson Piquet k velikosti nebo spíše malosti okruhu a dráhy poznamenal, že jezdit Grand Prix Monaco je jako jezdit na kole v obývacím pokoji.
Ač je okruh s ohledem na jiné docela malý, jeho přípravy zaberou týdny pořádné práce. Po odjetí závodu přichází na řadu tři týdny dlouhý úklid a návrat do běžného života.
V roce 1955 tu při závodu jezdec Alberto Ascari vyletěl z trati a skončil v moři. Naštěstí se mu nestalo nic vážného. Vozu kontakt s mořem ublížil o něco víc.
Je tomu skutečně tak. Okruh v Monaku je z celého seriálu formulového mistrovství nejkratším a nejpomalejším. Jednou zatáčkou je dokonce nutné projet rychlostí maximálně 50 km/hod. V sekci, kde stojí tunel, pak musí závodníci jet max. 290 km/hod.
Za zmíněným tunelem na závodníky čeká taková „drobná“ nepříjemnost, a to nebezpečí oslnění a chvilkové ztráty kontroly nad vozem. Přechod z tmavšího prostoru do světlejšího může znamenat konec, v lepším případě jen konec závodu pro jednoho závodníka.
Velká cena Monaka je přehlídkou celebrit. Často se sem dostaví třeba Will Smith, Jean Reno nebo Christiano Ronaldo. Jde o prestižní akci, kde se to kulturními či sportovními hvězdami jen hemží.
Ve většině případů vítězí jezdec z pole posititon, tedy ten, kdo vyhrál kvalifikaci a startuje z prvního místa. Dějiny monackého závodění mluví o tom, že jinak to zřejmě nejde a nepůjde. Z historicky nejnevýhodnější pozice se na stupně vítězů probojoval Olivier Panis v roce 1996, kdy startoval ze 14. místa. Šlo však o naprostou raritu.