Už je to 200 let, co udělali Britové z ospalé přímořské kolonie velký přístav pro lodě na obchodních cestách. Stal se z něj kolos, o jakém se jim nesnilo. Dnes je Singapur jeden z nejvýznamnějších přístavů světa a projde jím 2,3 miliardy tun nákladu ročně. To přináší řadu problémů.
Zmíněné 2,3 miliardy tun nákladu představují 15 % celkového objemu světové lodní nákladní dopravy. Singapur stojí na důležité námořní křižovatce, stalo se z něj významné překladiště zboží. Má výbornou polohu mimo jiné z hlediska cesty nákladu mezi Asií a Amerikou.
Množství lodí, které v jednom okamžiku brázdí singapurské vody, se počítá ve stovkách, koordinovat je pomáhá zařízení schopné sledovat až 10 tisíc lodí najednou. I tak je zásadní práce lidí. Nejen při koordinaci, ale i při navádění obřích lodí delších než čtyři fotbalové hřiště.
Všechno navíc komplikují časté výkyvy počasí na otevřeném moři. K tomu připočtěme velmi úzký průliv vedoucí k přístavu a neustále se měnící profil dna, jehož podobu neustále monitoruje tým specialistů.
Bývalo to ospalé místo, ovšem přesně před 200 lety (1819) si zde Britové vybudovali základnu pro obchodní lodě. Město prosperovalo a díky přístavu se rozrůstalo.
Dnes je Singapur progresivní městský stát s více než 5 miliony obyvatel. Zajímavější než počet obyvatel je hustota zalidnění – přes 7500 lidí na km² - víc namačkané obyvatelstvo mají jen v Macau a Monaku, Česká republika vykazuje ve statistikách 133 obyvatel na km², tedy šestapadesátinu hodnoty Macaa.
A kde se vlastně nachází? Singapur najdete v jihovýchodní Asii v Singapurském průlivu mezi Malajským poloostrovem a indonéským ostrovem Batam. Vznikl v roce 1965, kdy se osamostatnil od sousední Malajsie.