Jsme národ, který má v tunelování (minimálně v tom stavebním) dlouhou tradici. Jak vypadá jeden z největších zázraků českého tunelaření – Ejpovický tunel?
Poprvé se o něm se vší vážností mluvilo v roce 1992. K napojení na evropskou železniční síť bylo nutné vybudovat rychlý koridor mezi západočeským Chebem a severomoravskými Mosty u Jablunkova, tedy hlavní kolejový tah ze Slovenska do Německa. Bez moderních tunelových řešení to nešlo.
Provádění průzkumů a studií začalo roku 2001, ovšem do země dělníci poprvé kopli až v poslední čtvrtině roku 2013. A kopali tak dlouho, až vznikla unikátní stavba, nejdelší železniční tunel České republiky.
V listopadu 2018 byl zprovozněn jeden tubus, po třech týdnech i druhý, a tak se mezi stanicemi Ejpovice a Plzeň-Doubravka konečně dalo jezdit v obou směrech najednou. A mělo se jezdit hodně rychle. Ideálně 200 km/h. Jenomže…
…jenomže se při testování zjistilo, že takovou rychlost současné parametry tunelu nedovolují. Bez potíží to jde stodvacítkou. Správa železničních a silničních cest se nyní snaží o to, aby vlaky mohly co nejdříve projet tunely rychlostí alespoň 160 km/h.
Tunel vysoutěžený za necelé 4 miliardy korun se tak znovu prodraží. Nejprve došlo úpravě osvětlení, po cvičení hasičů se zostřilo bezpečnostní zajištění, nyní se vylepšuje průjezdnost. Náklady tedy překročily nejen očekávané 4 miliardy, ale už i 5 a stoupají směrem k 6. Jde proto nejen o nejdelší, ale i nejdražší železniční tunel na našem území.
Výsledek za to ovšem stojí. Cestu z Prahy do Plzně zkrátil o 10 minut. A fanouškům železnice a cestovatelským nadšencům tahle zajímavost nesmí chybět v deníčku. Čtyřkilometrovým tunelem totiž nejezdíme každý den.