Přejít k hlavnímu obsahu

Lanovka na Pustevny slaví osmdesátku. K narozeninám dostane modernizaci za 150 milionů

Moravskoslezské Beskydy ukrývají nespočet pokladů. Jedním z nich jsou i Pustevny – sedlo nedaleko Radhoště pojmenované po poustevnících, kteří zde žili do roku 1874. Na vrcholek Pusteven vede sedačková lanovka. Zajímavostí je, že původní lanovka z roku 1940 byla vůbec první sedačkovou lanovkou v Evropě. 4. března letošního roku lanovka oslavila osmdesáté jubileum. Při té příležitosti se dočká obří modernizace za 150 milionů korun.

Historie lanovky na Pustevny

První zmínky o lanové dráze, která měla za cíl přilákat na Pustevny nové návštěvníky a podpořit tak turistický ruch, se datují k roku 1939. O několik návrhů na kabinovou lanovku na Lysou horu, Pustevny a Radhošť se postarala firma Františka Wiesnera z Chrudimi (po znárodnění podnik Transporta). Kvůli začátku druhé světové války ale nebyl konečný projekt vybrán a stavba lanovky tak byla odložena na neurčito.

V roce 1940 se na Pustevnách otevřela vůbec první lanovka v Evropě.
Zdroj:
https://www.pustevny.cz/


Zpátky k projektu se ale firma vrátila poměrně záhy – už na sklonku roku 1939. Celá stavba proběhla v zimním období v neuvěřitelně rychlém tempu. Výstavbu navíc stěžovaly obří mrazy, které dosahovaly mínus třiceti stupňů a špatné povětrnostní podmínky. I přes nepřízeň počasí a časový press na lanovce započal 4. března 1940 pravidelný provoz. Původní dřevěné stožáry nahradily ještě tentýž rok (v létě) stožáry kovové. Kopce Beskyd navíc nově zkrášlily také sjezdovky.

Lanovka na Pustevnách se dočkala tří větších úprav a rekonstrukcí. Příští rok by měla dostat zcela nový kabátek.
Zdroj:
https://www.pustevny.cz/


V roce 1948 převzala lanovku Československá obec sokolská a od roku 1951 Československé státní dráhy. V roce 1956 se lanovka dočkala další modernizace. Původní dráha byla demontovaná a nahradila ji dráha nová. Její provoz byl ukončen v roce 1982, to proto, že následující roky probíhala v pořadí již třetí stavba lanovky na této trase. Do té doby lanová dráha přepravila neuvěřitelných 6 milionů cestujících.

Horní stanice lanovky byla vybudována podle návrhu kopřivnického architekta Kamila Mrvy.
Zdroj:
https://www.pustevny.cz/


Tentokrát byla lanovka na Pustevny mírně přeložena a v dolním úseku prodloužena. Modernizaci dostala na starost firma Tatrapoma a to bylo prozatím naposled, kdy byly na lanovce provedeny výraznější úpravy. Výjimkou je horní stanice z roku 1937, která byla v roce 2016 zbořena a o rok později nahrazena novou budovou podle návrhu kopřivnického architekta Kamila Mrvy. Moderní stavba z kamene, dřeva a skla byla navržena v souladu s okolní přírodou tak, aby na Pustevny dobře zapadla. Její realizace spolkla více než dvacet milionů korun.

Zajímavosti o lanovce aneb často se ptáte

 

  • Nástupní stanice lanovky se nachází poblíž hotelu Ráztoka v Trojanovicích v nadmořské výšce 620 m
     
  • Součástí lanovky je 162 sedaček s rozestupem po 20 metrech
     
  • V létě lanovka přepraví 720 osob za hodinu, v zimě jde pak dokonce o 900 cestujících
     
  • Maximální dopravní rychlost lanovky činí 2,5 m/s
     
  • Lanová dráha má převýšení čtyři sta metrů
     
  • Lanovka je v provozu celoročně a dle aktuálního jízdního řádu odjíždí co třicet minut
     
  • Proč lanovka zpomaluje a zastavuje? Důvodem je to, že sedačky jsou stále pevně spojeny s lanem. Pokud tak nastupují děti nebo hůře pohyblivé osoby, obsluha lanovku zpomalí nebo ji na pár sekund zastaví.

Osmdesátka na krku a nový kabátek

Lanovka letos oslaví osmdesáté narozeniny. Při té příležitosti byl veřejnosti představen plán na její kompletní obnovu, která by měla ve finále spolknout více než 150 milionů korun. Provozovatel lanové dráhy chystá její výměnu, sedačkovou lanovku tak v budoucnu nahradí kabinková. Projekt je zhotovený a zadavatel po třech letech komplikací konečně získal potřebná povolení. Nyní se řeší financování projektu. Vzhledem k velké finanční náročnosti se kraj snaží nalézt financování z externích zdrojů.

Nově budou součástí lanovky kabinky pro deset lidí. Samotná cesta k horní stanici bude trvat zhruba deset minut, což je zhruba polovina stávajícího času. Oproti současnému počtu přepravených osob bude navýšená i jejich kapacita na 1100 lidí. V současné době je součástí trasy šestnáct sloupů, nově jich bude mít lanovka jen osm.  Zajímavá je i největší výška, ve které se pasažéři ocitnou. Na okolní krajinu budou nahlížet ze sedmdesáti metrů nad zemí.

Pokud se naplní optimistické předpoklady, výstavba nové lanovky by mohla započít už příští rok. Velkým benefitem nové lanové dráhy je i to, že kabinky jsou odpojitelné od lana a ve stanici vždy zbrzdí. Cestující tedy nebudou muset naskakovat a vyskakovat za jízdy, jako je tomu v současnosti. Tvůrci projektu si od nové lanovky slibují ještě větší návštěvnost a obnovu sjezdového lyžování, které tady bylo v minulých letech zrušeno.  K tomu bude ale ještě třeba vybudovat nádrže na vodu a vyměnit stávající vleky, což bude představovat další přibližně stomilionové položky.

Pustevny jsou dlouhodobě druhým nejnavštěvovanějším místem Beskyd. V létě sem turisty lákají okouzlující výhledy, v zimě pak festival ledových soch. Nedaleko horní stanice lanovky byla na začátku roku 2019 otevřena panoramatická Stezka Valaška nabízející okouzlující výhledy rovnou do tří zemí. Zároveň také finišují práce na vyhořelé chatě Libušín, která by měla být veřejnosti otevřena během tohoto léta.

 
 

Místo

49° 29' 24.2772", 18° 15' 53.244"
Rubrika:
Aktivity:

Poznání

Autor:
Vendula Flassig Vrablová

Podívejte se na články ze stejných kategorií:

Lanovka na Pustevny slaví osmdesátku. K narozeninám dostane modernizaci za 150 milionů