světová metra

Jezdíte rádi metrem? Na průjezdu podzemím je něco fascinujícího. Proto vás tentokrát vezmeme do těch nej komplexů!
Zatímco pražské metro patří spíš k těm komornějším, na světě jsou metra, která si zaslouží pozornost kvůli délce svých tratí. A pak taky kvůli svému stáří, hloubce i dalším zajímavostem. Vybrali jsme pro vás to nejzajímavější z podzemního mumraje, tak se pojďte do těchhle hlubin zavrtat!
Tohle je všeobecně známá věc. Moc už se ale neví, že i když říkáme, že londýnské metro bylo veřejnosti otevřeno v roce 1863, z dnešního pohledu to vlastně metro tak úplně nebylo. Šlo totiž o železnici ve výkopu schovanou pod zastřešením. A ke všemu ji táhla parní lokomotiva. V Londýně se ale začalo pořádně kopat a nakonec došlo i k elektrifikaci – to v roce 1890.
A taky se moc neví, že tohle metro nemělo kdovíjaký náskok před tím, které historicky neměnně obsadilo druhou příčku. Už v roce 1896, tedy jen o 6 let později, začalo jezdit metro v Budapešti (a nutno dodat, že propracovanější)! A pak už to šlo ráz na ráz – několik měsíců poté se začalo jezdit v Glasgow, později v Paříži a Berlíně.
Za zmínku stojí i to, že když začalo jezdit zmíněné londýnské metro, k dispozici bylo roztomilých 7 stanic. Jistěže se nedá srovnávat historie se současností, ale postavme oproti tomu New York. Zdejší metro drží prvenství v nejvyšším počtu stanic – je jich 424!
Jen málokoho překvapí, že vymoženost v podobě nejhlubšího metra na světě drží Čína. Konkrétně je tedy jeho součástí nejhlouběji umístěná stanice. Nese název Hongyancun a nachází se 116 metrů pod zemí. To odpovídá budově asi o 39 patrech.
Za nejrušnější metro planety se všeobecně považuje to v ultramoderní Šanghaji. Denně se do jeho útrob dostane přes 10 miliónů osob! A mají tu dokonce jednodenní rekord, ke kterému došlo v roce 2019 – tehdy za jeden den metro odbavilo víc než 13 miliónů lidí.
Musíme ale dodat, že o tenhle titul se se Šanghají pere i čínské hlavní město, Peking. A jen pro zajímavost – dlouho bylo nejvytíženější metro v Moskvě, a to s asi 9 milióny přepravených osob za den.
Inspirace na cestu do Číny. Co neminout v Pekingu a Hongkongu
V ultramoderním čínském městě ještě zůstaneme. Jeho tratě totiž dohromady čítají 831 kilometr, což z něj činí nejdelší metro na světě.
Uznáváme, že tohle je hodně sporné, nicméně pěkná a originálně vyhlížející metra zmínit musíme. Patří k nim například metro ve švédském Stockholmu (stanice T-Centralen), v Kaohsiungu na Tchajwanu (stanice Formosa Boulevard), v portugalském Lisabonu (stanice Olaias), v Londýně (exteriér stanice Oxford Circus) nebo ve Varšavě, kde je to na polské poměry neobyčejně futuristické (stanice Nowy Swiat-Uniwersytet).
To úplně nejnovější metro na světě bylo v roce 2024 pro veřejnost otevřeno v Rijádu v Saúdské Arábii. Zároveň jde o nejdelší automatizované metro planety – jednotlivé vlaky jednoduše nikdo fyzicky neřídí. V březnu 2025 funguje 6 linek a sedmá je ve výstavbě. V době svého otevření byly v provozu jen 3 linky.
Rijád a jeho pětice pokladů: otvírák na pivo, kuličkové pero i velkolepý palác
Použité zdroje: