Házení střevícem, přenášení nevěsty přes práh nebo polévka z jednoho talíře? Tohle jsou nejčastější tradice, na které můžete u tuzemských svateb narazit.
Mnoho novomanželů od nich upouští, protože jim přijdou směšné a ponižující. V porovnání s předsvatebními tradicemi, které i v dnešní době praktikují některé primitivní kmeny v Asii nebo Africe jsou ovšem ty „naše“ opravdu velmi mírné.
Zatímco v některých kmenech musí muži prokázat svou mužnost dosti nechutným způsobem, jinde si nevěsty vykrmují nebo je různými způsoby mrzačí. A jinde nastávající ženichy bičují a prověřují jejich mužnost dosti podivným způsobem.
Příkladem je třeba nomádský pastevecký kmen Fulani, patřící do nigerokonžské jazykové rodiny. Příslušníci tohoto kmene obývají západní oblasti Afriky, od Čadského jezera až po pobřeží Atlantiku. Vůbec nejpočetnější kmeny žijí v Nigérii, Mali, Guineji, Senegalu a Nigeru.
Kmeny stále kočují a lpějí na podivných tradicích. Jednou z nich je například předsvatební příprava mladého muže, který si nemůže vzít ženu za manželku, pokud neprokáže, že je „opravdu chlap“. Jak to vypadá v praxi? Způsobů je rovnou několik.
Jedním z nich je například bičování a bití mladého muže ostatními členy kmene. Muž musí prokázat vnitřní sílu a odolnost. Pokud by bití od ostatních nevydržel, nemůže dívku z kmene pojmout za svoji ženu. Této zkoušce se říká „sharo“. Pokud ji mladý muž nechce podstoupit, volí náhradní tradici „koowgal“, což je vyplacení rodinou budoucího manžela.
Bičování, nebo vyplácení věna je ovšem jednou, nikoliv jedinou předsvatební zkouškou, kterou musí budoucí manžel podstoupit. V kmeni Fulani hrají obrovskou roli kmenové „tety“. Ty radí svým neteřím, jak se vypořádat s „ženskou úlohou“ od první menstruace přes dospívání až po manželství.
Dívkám bez umrtvení rozříznou jazyk. Jedině tak prý mají šanci na šťastné manželství
A protože si dá tahle kmenová teta s výchovou budoucí manželky obrovskou práci, z pochopitelných důvodů nechce, aby byla její neteř budoucím manželem zklamaná. A to v žádném ohledu.
Proto mužnost, respektive potenci nadcházejícího manžela sama osobně prověřuje. Pokud mladík během noci s kmenovou tetou uspěje, jeho cesta k budoucí manželce je volná.
Zajímavostí je, že dnes se již tento zvyk vytrácí. Nahrazuje ho ovšem jiná tradice, která kmenové tetě přikazuje sledovat nebo přinejmenším poslouchat, jak se mladý pár oddává prvnímu sexu.
Použité zdroje: