Přejít k hlavnímu obsahu

Poslední rozloučení s Karlem Lopraisem: Příběh legendy Dakaru

Motoristický svět nedávno zasáhla zpráva o náhlém skonu Karla Lopraise. Pojďme si připomenout, jaký byl život nejúspěšnějšího českého závodníka Rallye Dakar. 

Karel Loprais patří mezi tři nejúspěšnější závodníky Rallye Dakar všech dob. Náročného vytrvalostního závodu se zúčastnil celkem devatenáctkrát, z toho šestkrát vyhrál a jedenáctkrát se umístil na stupních vítězů

S touto bilancí se Karel Loprais zařadil mezi legendy. Je držitelem několika ocenění, mimo jiné ceny Fair Play, několika Zlatých volantů nebo titulu Nejlepšího českého automobilového závodníka století. V roce 2018 obdržel od prezidenta Miloše Zemana medaili Za zásluhy. Přesto byl Monsieur Dakar, jak se Lopraisovi přezdívalo, označován za skromného člověka. 

Začátky na Dakaru 

Karel Loprais začínal ve svých 18 letech v kopřivnické Tatře jako dělník. Po několika letech se vypracoval na automechanika a začátkem 70. let z něj byl zkušební řidič. Ukázalo se, že má talent pro jízdu náročným terénem, takže začal testovat vozy v extrémních podmínkách. Díky tomu se nakonec ve svých 36 letech dostal až na slavnou Rallye Dakar. 

Už v prvním závodě šplhal Loprais na medailové pozice. V předposlední etapě ovšem několik soupeřů zapadlo a zablokovalo trať. Loprais, který až do rána pomáhal uvízlým soupeřům s vyproštěním, start poslední etapy o pár minut nestihl a byl diskvalifikován. 

Karel Loprais k tomuhle závodu jednoznačně patří a vždycky patřit bude.
Zdroj:
AplausIn

„Tehdy bylo běžné, že jsme přijeli do bivaku a společně jsme seděli u jednoho ohně, to když bylo hotovo, nebo že jsme si vzájemně pomáhali při opravách aut. Rozestupy mezi posádkami bývaly v cíli daleko větší, než jsou dnes, tehdy jsme ještě neměli žádné navigační přístroje, a když jste viděli někoho na holičkách, tak jste mu jednoduše pomohli, protože on třeba mohl zítra pomoci vám,“ vzpomínal na své začátky. 

V roce 1988 Loprais závod poprvé vyhrál. Jiný český jezdec, Jiří Moskala, tehdy dojel s konkurenčním Liazem jen o 10 minut později. Rivalita mezi Liazem a Tatrou byla na Dakaru proslulá. Loprais to však komentoval slovy, že navzdory soupeření o umístění vždy táhli za jeden provaz. 

Lopraisovy krušné chvíle na Rallye Dakar 

Přestože se Loprais pyšní šesti vítězstvími, na Rallye Dakar nebyla nouze ani o těžké chvíle. Za největší zklamání označoval závod v roce 1991. V polovině poslední etapy Tatra s velkým náskokem vedla, ale kvůli defektu nakonec Loprais dorazil krátce po limitu a penalizace ho posunula na čtvrté místo. 

Nerad vzpomíná také na ročník Dakaru 1998, kdy ho v Mali přepadli ozbrojení bandité. Prostřelili kamionu pneumatiku, ale naštěstí vzali jen pár cenností. Přesto se Lopraisovi povedlo tento ročník vyhrát. 

Aleš Loprais: Nástupce Karla Lopraise? 

V roce 2003 zažil Loprais na Dakaru osudovou nehodu, kdy se po utržení kola Tatra otočila přes střechu. Loprais si tehdy zlomil několik obratlů, což stálo za předčasným koncem jeho kariéry. 

Naposledy absolvoval Dakar v sezoně 2006, kterou pro bolesti zad nedokončil. Tehdy už s ním seděl v kabině synovec Aleš Loprais, který se stal Karlovým důstojným nástupcem. Sám Karel nešetřil na jeho adresu chválou. Podle jeho slov je Aleš jedním z nejlepších závodníků nastupující generace. Takže se máme na co těšit. 

Víc o Karlu Lopraisovi najdete na aplausin.cz.

Použité zdroje: zdroj 1, zdroj 2, zdroj 3, zdroj 4

 
 
Rubrika:
Aktivity:

Autor:
Veronika Marčíková

Podívejte se na články ze stejných kategorií:

Poslední rozloučení s Karlem Lopraisem: Příběh legendy Dakaru