Čína prostě ví, jak ohromit. Ať už jde o Velkou čínskou zeď, největší radioteleskop světa, nejdelší eskalátor, ale i nejpůsobivější a největší skleněnou lávku – jistá prvenství této velmoci prostě nemůžeme upřít. Od letošního roku se ale může pochlubit dalším „nej“. Je jím nejdelší most přes moře s délkou 55 kilometrů. Jeho výstavba přišla Čínu na úctyhodných 300 miliard korun a realizaci stavby provázelo mnoho skandálů, ale i smrtelných zranění. Co dalšího jste o tomhle gigantu nevěděli?
Výstavba mostu, který spojuje Hong Kong, město Ču-chaj a administrativní oblast Macao, trvala osm let. Dalších šest let zabraly přípravy. Aby se řidiči dostali z Hong kongu do Ču-chaj, museli za volantem strávit rovné tři hodiny. Most původní dobu zkrátí na pouhopouhých třicet minut. Raritou je i navrtaná platforma umožňující jízdu autem pod mořskou hladinou. Na výstavbu největšího mořského mostu planety bylo použito 420 000 tun oceli, což by vystačilo na rovných šedesát Eiffelových věží.
Most měl být původně otevřen už v roce 2016. Jak už ale bývá zvykem, realizace takovýchto obřích staveb se obvykle neobejde bez nepříjemných incidentů a úrazů. Stavbu mostu zbrzdilo přezkoumání dopadu projektu na životní prostředí, vyšetřování korupce i překročení rozpočtu. Během sedmi let navíc přišlo o život 7 osob. Dalších 129 dělníků bylo zraněno. Většina úmrtí byla spojená s pádem z velké výšky.
Součástí nejdelšího mořského mostu jsou dvě šestiproudové silnice i tunel dlouhý 6,7 kilometru, který má být nejdelším podmořským „průchodem“ pod mostem. Impozantní tunel najdete ve 40 metrech pod hladinou moře. Ačkoli slibuje značné ulehčení a zkrácení cesty zejména pro řidiče, ti si na jeho otevření budou muset počkat. Stavba musí projít závěrečnou inspekční kontrolu. Kdy budou moci na most vjet první auta, to rozhodne čínská centrální vláda.
Slavnostnímu rozzáření a otevření gigantického mostu přihlíželo na deset tisíc Číňanů. Slavnost provázely pompézní ohňostroje, ale i unikátní světelná show. Megalomanská stavba přišla Čínu na více než 300 miliard korun (některé odhady dokonce mluví o 360 miliardách). O návratnosti investice se nyní v jasných barvách příliš nehovoří. Most má ale potenciál pomoci také obchodu. Výrobci ze západního břehu Perlové řeky totiž budou moci mnohem rychleji dopravit zboží na mezinárodní letiště v Hongkongu.