Co by to bylo za prázdniny, kdyby v nich aspoň nějakou roli nehrálo moře? Pokud u něj chcete strávit dovolenou a máte v hledáčku Chorvatsko, jste tu správně.
Určitě vás totiž zajímá, kudy se vydat, kolik bude stát cesta a na co si případně dát pozor, aby byl přesun co nejhladší.
Dobrá zpráva je, že 1. května 2022 byla v Chorvatsku zrušena veškerá opatření, která platila v souvislosti s pandemií covidu-19. Nepotřebujete s sebou tedy žádné potvrzení o bezinfekčnosti, aspoň tedy prozatím.
Z Prahy vedou dvě frekventované a prověřené trasy: jedna přes Rakousko a Slovinsko (z Prahy přes České Budějovice), druhá přes Slovensko a Maďarsko (z Prahy přes Brno). Té druhé určitě dají přednost cestující z celé Moravy. Vzhledem ke stavu silnic a dálnic v Česku je ale třeba pro obyvatele severních Čech mnohdy lepší vyjet co nejdřív do Německa, a to i za cenu zajížďky – například do Drážďan nebo Bayreuth (a pak přes Rakousko a Slovinsko). Cesta po německých dálnicích je prvotřídní a ještě stále zdarma.
Obecně se dá říct, že cesta do Chorvatska a zpátky se vším všudy vyjde na 7 000–12 000 Kč, v závislosti na spotřebě vašeho auta, užívaného paliva a trase.
Podívejme se ale blíž jen na dvě zmíněné nejvyužívanější trasy a jako cíl vezměme u Čechů tolik oblíbený Split.
Tohle je nejspíš ta nejrychlejší trasa. Je dlouhá asi 1 100 kilometrů a zabere zhruba 10,5 hodiny. Z Prahy do Brna to po „déjedničce“ ale není úplně to pravé ořechové, takže je třeba počítat se vším. V Rakousku buďte opatrní a dodržujte na dálnici rychlost, byť vám může nařízení lézt krkem. Pokuty, které z Rakouska k nám do Česka putují, nejsou z nejnižších.
Na téhle trase se vyhnete tunelům, za které byste jinak zaplatili dost peněz. Ve Slovinsku si na chvíli odfrkněte, je tu spoustu krásných míst. Palivo si naberte u nás a pak ve Slovinsku, kde jsou ceny o něco nižší.
Za mýtné nebo dálniční známku dohromady zaplatíte za cestu tam asi 2 300 Kč, na cestu zpátky možná nestihnete 10denní platnost rakouské známky, pak bude nutné připočítat ještě nějakou tu stokorunu navíc. A k tomu samozřejmě palivo.
Tahle trasa přináší výhodu v tom, že se dlouho nepotáhnete po dálnici D1. Stačí včas sjet na Jihlavu. Trasa je dlouhá asi 1 070 kilometrů a ujet ji trvá asi 11,5 hodiny. Cenově vychází ohledně mýtného nebo dálniční známky v cizině stejně jako trasa předchozí, tedy asi na 2 300 Kč. Pak ještě připočtěte palivo.
Tahle trasa vychází poměrně dráž a přijde vhod spíš těm, kteří cestují z jižních nebo západních Čech. Vyhnete se při ní dálnici D1, suma je pak ale vyšší kvůli průjezdu rakouskými tunely. Sakumprásk je to asi 2 700 Kč (plus další poplatky, pokud nestihnete délku platnosti rakouské známky). Ujedete 1 050 kilometrů a potrvá to asi 11,5 hodiny.
Máte-li namířeno do Istrie, konkrétně třeba do Puly, čeká vás 10 hodin cesty na 870 kilometrech. Mýtné a známky vás vyjdou na 1 870 Kč.
Z východní části Česka je nejspíš nejlepší vydat se Chorvatska přes Slovensko a Maďarsko, ale klidně to můžete prubnout i z Prahy (zvlášť pokud se chcete třeba cestou někde zastavit a pokoukat).
Na Slovensku i v Maďarsku můžete pohodlně jet i mimo dálnice, a tím pádem ušetřit. Pokud zvolíte dálnice, poplatky vás vyjdou na 2 000 Kč, ale opět je tu ta 10denní platnost známky v obou tranzitních zemích.
Šťastnou cestu!